Oldal kiválasztása
Ha online vállalkozol vagy egyszerűen csak jelen van a vállalkozásod az interneten, akkor az alap és legfontosabb eszköz a saját weboldal. Ezzel azt csinálsz, amit akarsz, olyanra alakítod, amilyenre akarod és úgy reklámozol/hirdetsz rajta, ahogy neked tetszik.

Ha online vállalkozol a legfontosabb eszköz a saját weboldal. Ezzel azt csinálsz, amit akarsz, olyanra alakítod, amilyenre akarod és úgy reklámozol/hirdetsz rajta, ahogy neked tetszik. Sokan mégis valamilyen ingyenes vagy közöségi felületen indulnak el. Baj ez vajon?

Ingyenes felületek jellemzői

Előnye, hogy ingyen van. Legalábbis nem kell domaint, tárhelyet vásárolnod (néhány ezer forintos tétel egyébként). Nem kell – jó esetben – grafikusra, webdizájnerre költened. De ne feledd, semmi sincs ingyen, ez sem.

  • Reklámfelületek futnak a szolgáltató számára bevételt hozva. A te oldaladon is. Jobb esetben a témáddal releváns hirdetés, rosszabb esetben valami egészen más, vagy épp a konkurenciáé.
  • Hirdetési korlát. Ha a bevételed egy részét hirdetésekből tervezed behozni (saját szervezésben), akkor csak bizonyos feltételekkel tehetsz ki hirdetést. De nem azért lettél vállalkozó, hogy ne legyenek korlátai a növekedésednek?
  • Korlátozott szerkeszthetőség. Sablonok választhatók, esetenként feltölthetsz logót, saját képet, szerkeszthetsz színt. Ügyesebbek már át is tudnak ezt-azt kódolni benne. Csak amíg ezzel bajlódsz, nem keresel pénzt…
  • Drága szerkeszthetőség. Ez bérelt felületeknél jellemző. A sablon ingyen van, de kb. semmit sem tud. Ha egyediesíteni akarsz, sokat fizetsz érte. Egy kisebb weboldal árát…
  • Nem a tiéd. Vagyis egyik napról a másikra megszűnhet, lekapcsolhatják, törölhetik. Vagy fizetőssé tehetik.
  • Keresőoptimalizálási korlátok. Vagyis nem látja a kereső, nem jól látja, nem tudod előbbre sorolni a találatok között.
  • Automatizálhatóság hiánya. Elviekben tudsz beágyazni űrlapot, időpontfoglalót, de eddig még sosem úgy nézett ki, mint ahogy kellett volna neki. Hacsak nem szakember programozta bele, az meg ugye már nem ingyenes.

Akkor érdemes ebben gondolkodnod, ha a célcsoportod nagy számban megtalálható rajta és jó eséllyel tudsz kikerülni ajánlott cikként vagy főoldra. Ebben az esetben is azt tanácsolom, hogy a blogod legyen ezen a felületen, és hivatkozz be minden bejegyzés alján a saját oldaladra. Teljes webes, szolgáltatói tartalmat nem javaslok ingyenes felületre.

 

Saját felület jellemzői

  • Szabad tartalom. Azt teszel ki, amit akarsz. Blog, videó, hirdetés – csak a jogszabályoknak kell megfelelned.
  • Totális keresőbarát kialakítás. Optimalizálod, folyamatosan fejleszted és elöl vagy a találatok között.
  • Szabad szerkeszthetőség. Nyilván attól függően, hogy sablonnal dolgozol vagy egyedi felépítésű oldalt készítesz. A legtöbb sablon egészen jól testreszabható, ha nincsenek nagyon egyedi vagy extra elvárásaid. A DIVI például gyakorlatilag egyedi oldal szerkesztését teszi lehetővé úgy, hogy nem kell egy full programozott weboldal árát kifizetned. Olcsóbb, de ugyanolyan jó indulásnak.
  • Profi hatás. Sajátod, jól felépített, kiváló felhasználói élménnyel – ez ad egy színvonalat a vállalkozásodnak első látásra is.
  • Biztonság. Ha a tárhelyed rendben van és van biztonsági mentésed, akkor legfeljebb egy külső támadás okozhat számodra komolyabb problémát, de senki nem határoz az oldalad megszüntetéséről rajtad kívül. Nem következhet be hirtelen áremelés, fizetőssé tett szolgáltatás.

 

Social media saját felületként való használata

Sokan először Facebook oldallal indulnak el.

Ez akkor jó megoldás, ha bizonytalan vagy a témád/szolgáltatásod/terméked sikerében. Ez abszolút nulla befektetéssel indítható és kiváló piaci felmérést tesz lehetővé.

Ennél többet azonban nem szabad várnod tőle. Az algoritmus szabályozza, hogy kit mennyire és mennyiért érhetsz el, és nyilván a központi érdekek szerint van lehetőséget tartalom létrehozására. Szerkeszthetőség nulla, egyediesítés majdnem nulla, listaépítésre alkalmatlan.

Egyszerűen használható, gyorsan terjeszthető a tartalom, nagy tömeg érhető el vele. Néhány hét alatt látható, hogy mennyi embert tudsz az ajánlatoddal beszippantani.

 

Ami minden online értékestő vállalkozásnak elengedhetetlen – listaépítés!  

Mi van, ha letiltják a közösségi oldalad, mert valaki bejelenti? Visszaállítják, de a követőid része vagy egésze elveszhet. Egy saját weboldalon, saját listába gyűjtött követőtábor (pláne, ha mented is néha) kincset ér.

A vállalkozásod legfontosabb része az ügyféllistád. Hiába van 13ezer oldalkedvelőd, ha nem tudsz közvetlenül emailt írni nekik egy kampányban.

Megvan a social media felületeknek a szerepe a teljes marketing stratégiában, kobinálva tudsz a leghatékonyabb lenni.