Úszik az életed? Semmire nincs időd? Dehogynincs! Összeszedtem mára néhány fontos időgazdálkodási praktikát.

Lassan egy éve döntöttem el, hogy átalakítom a vállalkozásomat, ami azzal járt, hogy változott a stratégia, elköszöntem ügyfelektől, helyet csináltam azoknak, amelyekre fókuszálni akarok.

Egyszerű oka volt, túl sok volt a feladat és nem láttam elég hatékonynak, szóval bónuszként az időbeosztásomat is felülbíráltam. Szigorúan meghatároztam, mikor dolgozom, mikor van a családi idő, és párhuzamosan két naptárral mindez egészen jól működött. Annyira, hogy ez lett a fő szabály:

 

Ami a naptárban nincs benne, az nem létezik.

 

Beleértve a családi eseményeket, de még a házimunkát is. És működött. Egészen addig a napig, amíg fejre nem állt az élet. (Amikor azt hinnéd, végre van egy tuti időbeosztásod, ura vagy az életednek, simán megy minden, akkor jön az ÉLET és ad egy alapos leckét.)

Egy merőben váratlan helyzet, konkrétan vendégek váratlan érkezése miatt egyszercsak eltelt 4 nap, közben utolsó pillanatban beesett egy munka, amit mindenképpen meg akartam csinálni, gyerekeknek váratlan és halaszthatatlan iskolai programok és bölcsi abbahagyás és rájöttem, csúszok a határidőkkel, nem láttam naptárat két napja, nincs meg a csendes én-időm, stb. Szóval borult minden, amit olyan jól kitaláltam. De azért engem sem olyan fából faragtak, hogy könnyen adjam, ami annyira jól működött.

Erőt vettem magamon, fél órával előbb keltem (ez 4:30-at jelentett), de így volt időm gondolkodni, tervezni, vagy amit kellett. Aztán rákaptam, mert nagyon gyorsan haladok ilyenkor mindennel. Gyorsabban, mint napközben 🙂

 

Mit tehetsz? Hogyan legyél ura az idődnek?

Legyen naptárad.

Nekem a Google naptár+határidőnapló kombó működik, ha a naptár elvész megvan digitálisan, ha a digitális naptár vész el, megvan papíron. Nem mellesleg minden reggel kapok a Gmail fiókomba egy napirendet, benne minden naptáram (személyes, üzleti, projektek, ünnepek) aznapi teendőivel – egyben. Reggel 2 perc átfutni, és így nem felejtem el kitenni a kukát, betenni a gyerek balett cuccát, felkapni a laptopot, ha aznap autóban is kellhet.

Használd a naptáradat. Vezesd pontosan.

Írd be a feladatokat és adj nekik időtartamot. Ha 9-12 között van munkaidőd, akkor írd be, mivel töltöd. pl. 9-10 poszt a weboldalra 10-11 telefonok, emailek, facebook csekkolása, megválaszolása, 11-12 árajánlatok kiküldéseÍrd bele, mikor mész bevásárolni (és mit veszel), mikor van orvoshoz időpontod, mikor van családi esemény és kezeld ezeket is projektként.

Legyél következetes.

Ha reggelente átnézed a napi teendőket, akkor nézd át és ragaszkodj a szokásodhoz. Pár naponta fésüld össze a két naptárat. Ez maximum 10 perc, de nagyon sokat segít.

Ne tervezz túl!

Ha úgy látod, hogy hat feladatra elég az idő, négyet tervezz be kötelezőnek. Két gyerekkel eleve bármi megtörténhet, erre is készülni kell nálunk.

Találd meg a holtidőket és használd!

Orvoshoz mész? Vigyél füzetet, tollat vagy okostelefonban jegyzettömböt és tervezd meg a következő kampányt/írj forgatókönyvet/posztot/árajánlatot. Lásd előre, hol borulhat a rendszered és legyen terved. pl. nyári szünet, gyerekbetegség, stb.

Tervezz újra és priorizálj.

Mindig vannak beeső feladatok. Ha sürgős, csináld meg. Ha nem, ütemezd be. Ha másra (is) tartozik, küldd tovább a kérdéseddel vagy információval. Ha érdekel, olvasd el, ha nem érdekel, töröld. Ha később kellhet, címkézd és tedd el a bejövő fiókból.

Ne feledd! A jó időbeosztás lényege:

  • sikerül-e megtalálnod a neked legmegfelelőbb módszert, eszközt?
  • ismered-e magad eléggé, hogy az előzőeket megtaláld?
  • tudsz-e rugalmasan alkalmazkodni a saját kereteid között és
  • tudod-e tartani akkor is, amikor minden küldő tényező keresztbetesz neked?