Oldal kiválasztása
Édesség, címke, ajándék. 22 éve a reklámajándékok piacán. Újrakezdés, piaci rést találni, saját vállalkozást építeni, terjeszkedés. Mai történetünk címszavakban. Mátrai Mariannal beszélgettem.

 

Női Kurázsi: Üzleti ajándékokkal foglalkozol. Milyen termékekkel dolgozol?

Mátrai Mariann: Az üzleti és reklámajándékok egy speciális területe a marketing eszközöknek. Foglalkozom klasszikus reklámajándékokkal (toll, póló stb.), reklámédességekkel és finomságokkal, ami még az ajándéktárgyakon belül is egyedi lehetőségeket kínál. Mindkettőhöz kapcsolódik a címkenyomtatás, ami a csomagolt ajándékokhoz és az édességekhez is sok esetben jó megoldás az egyediesítésre. A címkenyomtatás önállóan is működő láb, pl. sörös címkét is nyomtattam már. Így ez a három terület nálam szorosan kapcsolódik.

NK: Melyik volt először?

MM: Reklámajándékokkal foglalkozom több, mint 22 éve, ez adott volt, amikor vállalkozni kezdtem, mert itt vannak a kapcsolataim, nem kell valami egészen újat megtanulni. A reklámédesség ötlete később jött, mert olyan weboldal, ahol cukor, csoki, mogyoró, bármi, ami a finomság kategóriába tartozik, és nem golyóstoll vagy póló – nos ilyen weboldal nem volt Magyarországon. Fontos volt számomra az is, hogy magyar gyártók, kézművesek termékeiből állítsam össze a kínálatot. Külföldön vannak kimondottan olyan gyártó cégek, akik a reklámédességekre álltak rá.

NK: Piaci rést találtál.

MM: Igen. Régóta dédelgetett álmom volt egy édességes oldal kialakítása, tavaly év végén el is indítottam, és folyamatosan épül. Most éppen üdítőkkel és gyümölcsteákkal bővítem a kínálatomat, de folyamatosan dolgozom a termékfejlesztéseken.

NK: Hogyan kapcsoltad a címkenyomtatást ezekhez?
MM: A két szolgáltatás között jött a képbe. A cimkepont.hu tulajdonosa el akarta adni ezt a részét a vállalkozásának. Elkezdtem agyalni rajta, hogy ez lehetne nálam is egy új szolgáltatás, így belevágtam. Most a reklámédességek bevezetésével pedig még jobban ki tudom használni.

NK: A 22 év tapasztalatból milyen történetet/tapasztalatot emelnél ki?

MM: Sok vidám sztori volt, sokáig tudnám mesélni. Inkább olyan dolgot emelnék ki, ami nem a szokványos reklámajándék kategóriába tartozik. Csináltam például egyedi mini társasjátékot egy ismert édességhez. Itt az ötlet is az enyém volt, és a cég marketingesének megtetszett a javaslatom. A grafikát ők tervezték, a kivitelezést az én dolgom volt. A kreatív megoldások mindig közel álltak a szívemhez.

NK: Mi vitt rá téged a vállalkozásindításra?

MM: Korábban is voltak vállalkozásaim a fő-állásom mellett. A 22 év alatt 3 munkahelyem volt, az utolsó munkaköröm megszűnt, és ott álltam 50 évesen, küldözgethettem az önéletrajzomat, de gyakorlatilag túlkorosnak bizonyultam. Devizahitel volt a lakásomon, azt sem tudtam fizetni, így el is úszott, és még adósság is maradt. Szóval nem voltam egyszerű helyzetben. Kényszerből indult a vállalkozás akkor, de most már nem adnám fel! A mostani vállalkozásommal az a célom, hogy a KKV szektorban működő cégek marketing munkáját tudjam segíteni a korábban megszerezett „multis” tapasztalataimmal. Egy apró figyelmességgel akár nagyobb bevételt szerezhetnek és lenyűgözhetik az ügyfeleiket!

NK: Hogyan sikerült ebből a helyzetből talpra állni?

MM: Nem volt könnyű. Szerencsémre mindig voltak barátok, akik segítettek, kizökkentettek a mélypontokról. Így tudtam kihúzni magam a gödörből: „Kész, ezt a helyzetet senki nem fogja helyettem megoldani, meg tudod csinálni!”  Amikor a gondolataim már a jövőre átálltak, onnantól jöttek a megoldások is, és elkezdtem felépíteni az ajándéktárgyas vállalkozásomat.

NK: A korábbi vállalkozásaid is hasonló területen működtek?

MM: Igen, hasonló területeken működtek. Nyomdai szolgáltatással vagy reklámajándékokkal foglalkoztam a korábbi vállalkozásaimban is. Egy volt, ami egészen más terület, egy női torna klubot üzemeltettünk, ennek nem lett számomra sikeres vége, gyakorlatilag befuccsolt a vállalkozás, és elúszott a pénzem. Így a mostani vállalkozásomat nulla forint tartalékkal indítottam.

NK: Mióta megy a vállalkozásod? 

MM: 2014-től állok a saját lábamon. Érdekes, hogy onnantól voltak különböző munkalehetőségek is amik megtaláltak. De ez akkor már nem volt érdekes megoldás számomra.

NK: Ha újra kellene kezdened, ugyanígy indulnál?

MM: Inkább vállalkoznék munkahely keresés helyett. Magamnak osztom be az időmet, és a saját álmaim, céljaim megvalósításán dolgozhatom, nem a másokén. Ha megtalálod azt, amit szívesen csinálsz, tudsz csinálni, és még igény is van rá, akkor mindenképpen érdemes vállalkozni. Azért kell hozzá egy kis vállalkozói szellem is.

NK: Ez miben nyilvánul meg?
MM: Kell mindenképpen kitartás, ha van egy kis pénzügyi tartalékod, az nem árt, de ha nincs, akkor is megoldható, erre én vagyok az élő példa. Ha éppen nincs munka, nem elkeseredni kell, hanem megtalálni az új utakat, lehetőségeket és biztosítani a folyamatos bevételt. Szükség van kreativitásra, hogy kitalálj új megoldásokat, bátorság, hogy újra próbálkozz. Folyamatosan tanulni kell, én ezt nagyon szívesen teszem. Tudni kell delegálni is a dolgokat, nem győz az ember lánya mindent egyedül megcsinálni….

NK: Milyen feladatokat delegáltál eddig?
MM: A marketing folyamatokat adtam át szakembernek, főleg az online részét, de más területeken is folyamatosan egyeztetünk.  Ez azért volt nehéz, mert a delegálás sosem volt az erősségem, szeretem kézben tartani a folyamatokat, azt szeretem, ha az általam kigondolt módon mennek a dolgok. Meg kell tanulni elfogadni, hogy ha a végeredmény jó, az odaút lehet különböző. Igénybe veszem már legalább egy éve coach segítségét is, ez sem volt könnyű eleinte, de egy külső szakmai szem nagyon sokat tud lendíteni a vállalkozás jobbításán, a személyes fókuszon. Nekem nagyon bejött ez az együttműködés, azóta sok új lehetőség megtalált, ami hasznomra válik.

NK: Mennyire tervezel tudatosan?

MM: Az elején abszolút nem. Az idei az első év, amikor van pénzügyi és marketing tervem, amit rendszeresem átnézek. Nem teljes részletességgel van még kidolgozva, de iránymutatóként nagyon jól működik. Ez már ahhoz az első lépés, hogy szervezetten, viszonylag kiszámíthatóan tudjak dolgozni, működni. Ezt is tanulni kell.

NK: Kiszámíthatóság, biztonsági játék. Nem éppen a vállalkozói világra gyakran használt fogalmak a köznyelvben. Hogyan sikerül ezeket megvalósítanod?

MM: Egyrészről van egy stabil szerződéses munkám, ami nem nagy összeg, de az alap kiadásaimra elég. Az üzleti ajándékok és a logózható finomságok bevétele változó, ezeket kell egyensúlyba hoznom, most ez a legfőbb cél.

NK: Mi változott benned a vállalkozásod indítása óta?

MM: A tudatosság. A pozitív, megoldásokban való gondolkodás eddig is megvolt, de a tudatos gondolkodás, a tervezés hiányzott. Ezen a területen már sokat fejlődtem, de van még bőven tanulnivaló. Az időbeosztásomon is van még mit javítani, ezen is folyamatosan dolgozom.

NK: Milyen terveid vannak a jövőre nézve?

MM: A céges édességekkel tervezek továbblépni, előkészületben vannak a marketing kampányok, újabb termékek fejlesztése, a kínálat bővítése. Jövőre Nyugat-Európa felé szeretnék terjeszkedni. Ehhez új márkanév, arculat kell majd. Van és lesz tennivalóm bőven! És akkor még a személyes fejlődésről, tanulásról nem is beszéltem…..